DIY Tech Edition: Hans-Henrik har bygget verdens hurtigste elmotorcykel
TechVideoDIY

DIY Tech Edition: Hans-Henrik har bygget verdens hurtigste elmotorcykel

Kristoffer og Julie
Kristoffer og Julie

Den har verdens bredeste bagdæk, den kan accelerere fra 0-100 kilometer på 1,01 sekunder, og så er den verdens nuværende hurtigste elmotorcykel i acceleration. Hans-Henrik fra Brønshøj har bygget sig en vanvittig motorcykel, som han stræber efter at hive den 11. verdensrekord hjem på.

Du kender det sikkert: Du holder for rødt, og en flot, hurtig bil, med nogle lidt for selvsikre typer i kører op på siden af dig. Signalet skifter til grønt, og du trykker, alt hvad du kan på speederen. Drengene skal ikke tro, de er noget.

Men ofte må man se sig slået af de hurtige biler. De fleste af os kan kun drømme om at eje et køretøj, der vil kunne køre fra selv de mest blærede typer.

Men det gælder ikke 45-årige Hans-Henrik. Hans-Henrik fra Brønshøj kan nemlig køre fra stort set alt og alle på sin hjemmelavede motorcykel. Motorcyklen er nemlig den hurtigste elmotorcykel i verden:

- Det her er den hurtigste, nuværende elektriske motorcykel i verden i acceleration, fortæller Hans-Henrik Thomsen.

Hvor hurtig den er, hvordan han har bygget den, og hvofor Hans-Henrik fra ”lille Danmark” er kommet på den idé at bygge sådan et monster af en motorcykel, kan du blive klogere på i videoen, som du finder øverst i atiklen.

Hans-Henrik har 10 verdensrekorder på CV’et

Dengang man var lille, kunne ens far imponere ved blot at vise sin elektriske motorsav, og man var ikke bleg for at sige, at ’min far er sejere end din’, så snart ens far ejede bare det, der kunne ligne en båd.

Men Hans-Henriks datter har virkelig noget at have det i, hvis hun skulle få lyst til at blære sig med, hvad hendes far gemmer på i garagen og på CV’et.

Hans-Henrik har nemlig slået ikke bare 1, 2 eller 3 men hele 10 verdensrekorder. 10 verdensrekorder! Præstationer i fart og el, som han har opnået sammen med sin fætter i motorsporten ’Drag Race’.

Fætteren Glen og Hans-Henrik har sammen dannet teamet ’True Cousins’. I 12 år har de bygget elektriske køretøjer i kælderen, men det er bestemt ikke medaljer på hobbyniveau, de indkaserer. Deres ambitionsniveau har taget fart, og nu går de efter ”hele pakken”:

Glen og jeg står nu og mangler den sidste, væsentlige rekord, og det er at blive de ultimativt hurtigste i verden. Det er det, det drejer sig om. Det bliver sandsynligvis motorcyklen her, der kan gøre det

fortæller Hans-Henrik.

Find det på DBA

  1. Honda, 50 ccm, 2017, 50 km, m.afgift, Description

    Honda, 50 ccm, 2017, 50 km, m.afgift, Description

    5.060,00 kr.19-08-2024
  2. Honda, 50 ccm, 1951, 50 km, m.afgift, Description

    Honda, 50 ccm, 1951, 50 km, m.afgift, Description

    5.003,00 kr.03-07-2024
  3. Honda, 50 ccm, 2016, 50 km, m.afgift, sko der gør dig gladere

    Honda, 50 ccm, 2016, 50 km, m.afgift, sko der gør dig gladere

    3.121,00 kr.01-07-2024
  4. Honda, 50 ccm, 2022, 50 km, m.afgift, Description

    Honda, 50 ccm, 2022, 50 km, m.afgift, Description

    814,00 kr.20-05-2024
  5. Honda, 50 ccm, 2002, 50 km, u.afgift, sko der gør dig gladere

    Honda, 50 ccm, 2002, 50 km, u.afgift, sko der gør dig gladere

    4.008,00 kr.11-12-2021
  6. Honda, 50 ccm, 1969, 50 km, u.afgift, Description

    Honda, 50 ccm, 1969, 50 km, u.afgift, Description

    1.126,00 kr.30-11-2021

Klik her for at se de dyreste motorcykler på DBA.

Det tager motorcyklen 0,01 sekund at accelerere til 100 kilometer i timen

Glem alt om gearskift samt om koblingspunkt, der skal tale sammen med speederen. I Hans-Henriks motorcykel tager det ingen tid at få køretøjet op i fart. Helt præcist kan elmotorcyklen gå fra 0-100 kilometer i timen på blot 1,01 sekund.

Vil du køre hurtigere end det, skal du ofte et par sekunder mere. Kun 3,6 sekunder tager det i alt for den hjemmebyggede motorcykel at accelerere fra 0-200 kilometer i timen.

Vi har bygget elektriske motorkøretøjer i 12 år med formålet om at blive hurtigere og hurtigere

fortæller Hans-Henrik, der sammen med fætteren har puttet el ind i både biler og motorcykler.

Det seneste projekt; motorcyklen, der er verdens nuværende hurtigste i acceleration, har taget de to gutter 5 måneder at bygge. Og det kostede dem også lidt tid og tanker at komme frem til et navn til motorcyklen. De to mænd havde problemer med navnet fordi:

- Den første motorcykel hed ’Silver Bullet’. Men vores motorcykler skulle helst blive hurtigere, fortæller Hans-Henrik.

Hvad er hurtigere end en Silver Bullet? Derfor hedder den nye motorcykel nu ’Silver Lightning’.

- Jeg kunne ikke finde på noget, der er hurtigere end lyset, griner Hans-Henrik, der fortæller, at ’silver’ altid skal med i navnet, fordi motorcyklerne er bygget i aluminium.

I videoen, som du finder øverst i artiklen, kan du se og høre motorcyklen i fart.

SE OGSÅ: DBAs store udvalg af tech-udstyr

1.100 hestekræfter og verdens bredeste bagdæk

Hvis du skal blive den bedste i klassen, skal du formodentlig også øve dig lidt mere end dine klassekammerater. Og hvis du vil have den hurtigste elmotorcykel, må du også udstyre den med de bedste redskaber.

Og det har Hans-Henrik og Glen såsandelig også gjort.

- Motorcyklen har verdens bredeste bagdæk, fortæller Hans-Henrik.

Han har udstyret ’Silver Lightning’ med to batteribanker, der hver har 350 volt. Sådan har motorcyklen forudsætninger for at rumme 1.100 hestekræfter. Men der skal også mange kræfter til at få trukket så stor og tung en motorcykel igang, for Silver Lightning er ikke nogen lille fjer. Den vejer 390 kilo.

Klik her for at se alle de elløbehjul, du lige nu kan erhverve dig på DBA.

Sådan byggede fætrene motorcyklen

Hans-Henrik og fætteren Glen deltager i Drag Race med deres motorcykler, og inden for den sport er der ifølge Hans-Henrik en lang tradition for, at man bygger transportmidlerne, man stiller op med, selv. Men det er ikke kun en svær affære at bygge en motorcykel. Det er også dyrt.

Man kan jo ikke lige bygge sådan en motorcykel, hvis man ikke har prøvet det før. Det tager mange år (...) Jeg genbruger mange dele, fordi det er dyrt at købe nyt hver gang

fortæller Hans-Henrik.

Eksempelvis udgør et gammelt vandrør styret på motorcyklen. Forgaflen, fælge og bagskriven på bremsen er bare nogle af de elmenter på Silver Lightning, som Hans-Henrik har købt på DBA. Og andre dele er genbrug fra hans egne, tidligere motorkøretøjer:

- Controllerne og battericellerne er fra den gamle motorcykel, fortæller han.

I videoen kan du se alle de dele, som Hans-Henrik har købt brugt, og som du derfor også selv kan skaffe via DBA, hvis du har fået lyst til at kaste dig over samme – eller et lignende – projekt. Videoen finder du øverst i artiklen.

SE OGSÅ: VIDEO: Denne gamerstol er den dyreste og største, du kan finde på DBA

Sådan fungerer motorcyklen

Motorcyklen er bygget i aluminium, fordi det er let at forme frem for, at du skal ud i at støbe. Og så er den bygget helt fra bunden af, fordi at bedst sådan har Hans-Henrik og Glen kunne få plads til køretøjets enorme batteripakke.

Batteripakken er egentlig noget af det aller mest centrale i forhold til at Silver Lightning kan starte med en lynende fart.

- Gashåndtaget fungerer i virkeligheden som at trykke på en speeder. Ledning fra speederen går om til controllererne, der håndterer alt kræften. Controllerne bestemmer, hvor meget størm der går fra batteripakken ned i motorerne, fortæller Hans-Henrik.

Silver Lightning er også udstyret med en faldskærm, der kan sætte trumf på bremseevnerne. Faldskærmen er nødvendigt på de baner, hvor bremsestrækningen ikke er lang nok.

Den type motor, som motorcyklen kører rundt med, er af sådan en type, der nemt kan blive meget varm. Men det har Hans-Henrik og Glen også løst:

Vi har haft store problemer med at køle motoren ordenlig. Nu har vi fået, hvad vi kalder for en ’psykopatblæser’, som kan køre 22.000 omdrejninger i minuttet. Hvis man skal lave et eletrisk fly, vil der sidde den slags blæsere i flyet. Bare større

forklarer Hans-Henrik.

Find det på DBA

  1. Description

    Description

    2.238,00 kr.06-09-2024
  2. some text, Description

    some text, Description

    3.528,00 kr.19-08-2024
  3. some text, sko der gør dig højere

    some text, sko der gør dig højere

    2.575,00 kr.02-07-2024
  4. some text, Description

    some text, Description

    2.583,00 kr.01-07-2024
  5. some text, Description

    some text, Description

    8.627,00 kr.01-07-2024
  6. some text, sko der gør dig højere

    some text, sko der gør dig højere

    8.878,00 kr.24-06-2024

224 ATV’er er lige nu til salg på DBA, og dem med de største motorere kan du finde, her.

Sådan kan du selv begynde på at blive lige så god som Hans-Henrik

Hvis du vil prøve kræfter med at bygge et elkøretøj ligesom Hans-Henrik, forslår han, at du begynder i det små. For de gode nyheder til dig er, at de fleste elkøretøjer er bygget op om samme system, hvad enten det er en Tesla eller et elløbehjul. Det system kan du blive fortrolig med i mindre skala, inden du sætter dig for at udkonkurrere True Cousins.

- Bygger du elkøretøjer, er der nogle regler, du skal overholde. For eksempel må du ikke køre ud på offentlig vej udenvidere, fortæller Hans-Henrik, der ej heller selv må køre på offentlig vej med sit motormonster af en motorcykel.

- Du kan også prøve at konvertere ting. Det er spændende. For eksempel kan du fjerne benzinmotoren i en knallert eller en offroader og lade dem køre på el, fortæller han.

Hvordan du bygger et elkøretøj fra bunden, kan du lære mere om i videoen, som du finder øverst i artiklen. Her forklarer Hans-Henrik de helt basale elementer.

LÆS OGSÅ: Købte spontant et jagerfly på DBA – nu tjener det et ganske andet formål

Drag Racing opstod på grund af piloter, der ”savnede” krig

Måske du ikke selv er interesseret i at få hænderne fedtet til i værktøjer og handyman-opgaver. Men er du alligevel blevet bidt af Hans-Henriks hobby, kan du jo blive en af tilskuerne til det næste Drag Race.

Drag Racing er en konkurrence, som stammer fra USA.

- Det startede med, at de amerikanske piloter efter anden verdenskrig kedede sig, fordi de havde været i kamp. De manglede spændiger i hverdagen, fortæller Hans-Henrik.

Derfor begyndte de at køre omkamp på gaderne. Afstandene var korte – på kun 400 meter dystede de om at komme først. Men det var af praktiske årsager. For selvom der i de tidligere år ikke var hastighedsbegrænsninger på vejene, var der stadig lyssignaler, som skulle overholdes. Dermed måtte ræset foregå fra det ene lyskryds til det andet. Ligesom når du selv gasser op ved Bellevue i Nordsjælland for skuffende at bremse hurtigt igen, når du rammer det næste røde lys.

I 1950-1960’erne flyttede ræset ind på banerne og blev en organiseret sport. I dag er banerne omkring 201-402 meter lange.

Du kan finde masser af elcykler til salg på DBA. 25 af dem koster mindre end 2.000 kr.

Batterier kan du ikke kun finde i Hans-Henriks hurtige el-motorcykel. Også i børnes legetøj og andre ting i hjemmet gemmer på batterier, men det er ikke altid, det går lige godt med at få husket at tage dem ud i tide. Batterier kan blive for gamle og rustne. Og det kan faktisk ødelægge de ting, som batterierne er sat ind i.

Men frygt ej, for i artiklen her får du en guide til, hvordan du undgår dette problem – selvom heldet faktisk er ude.

Har du en handyman gemt i ærmet ligesom Hans-Henrik, så kan du også kaste dig over det her skrivebordsprojekt: Mads Alexander har nemlig skabt DBAs dyreste skrivebord, som er så hulens kostbart, fordi der er integreret en computer inde i selve skrivebordet. Se selv i videoen herunder:

Du kan læse mere om Mads Alexanders skrivebord, her.

Relaterede artikler