Unikt på DBA: Kør hurtigere end James Bond
MotorVideo

Unikt på DBA: Kør hurtigere end James Bond

Kristoffer og Julie
Kristoffer og Julie

Glem alt om at skaffe sig en ubåd. Bilen her kan køre under vandet. I hvert fald præsenterede den netop dét, da en bil, nærmest magen til Karls, medvirkede i James Bond-filmen ’The Spy Who Loved me’ fra 1977. Bilen er en lillesøster-model til den, Karl har til salg. Karls model kører både hurtigere, men ja; du må desværre acceptere den kendsgerning, at du med Karls vogn får dig en bil, som ”kun” kan køre over vandet.

Opdatering: Siden denne artikel er blevet skrevet, er bilen blevet solgt

Vil du kunne køre fra James Bond? Overhale blærerøven himself i en bil, han nærmest selv har kørt i? Så skal du slå til nu. Karl har nemlig sat sin sportsvogn af en Lotus Esprit V8 2003 til salg på DBA.

En bil, der i sine tidligere dage medvirkede i James Bond-filmen, The Spy Who Loved Me fra 1977. Dengang drønede James Bond i form af Roger Moore rundt i en hvid model af en Lotus Esprit, 2. generation. Modellen hed S2, men den model, Karl fra Vanløse nu er villig til at skille sig af med, er en V8 fra 2003. Blandt andet betyder det, at motoren er meget større.

I videoen herover forkæler vi dine ører, når vi tænder for bilen og lader køretøjet brumme for fulde gardiner. I artiklen her kan du derimod blive klog på, hvad det er ved Lotus, som fanger Karl Westlakes opmærksom i sådan en grad, at han har ejet hele otte styks af dem. Du får også svar på, hvilken bil der er 52-årige Karls ultimative drømmebil at eje en dag.

Bilen har ingen plader på i vintersæsonen. Først fra marts kan du køre i den, men du kan altid få en prøvekøretur med karl.
Bilen har ingen plader på i vintersæsonen. Først fra marts kan du køre i den, men du kan altid få en prøvekøretur med karl.

En sjælden motor

’Nobody does it better’ sang Carly Simon I 1977, da James Bond-filmen ‘The Spy Who Loved Me’ udkom I landets biografer. Men det er altså ren og skær løgn. For Karls bil ’does it better’. Her får du nemlig et køretøj, der er en del nyere – 19 år gammel – men vigtigst af alt har en 3,5 liters V8-motor. Det slår Roger Moores S2-models 2 liters-motor.

- Bilen er også særlig, fordi den er udstyret med en Lotus-motor. De fleste biler produceret af Lotus indeholder motorer fra andre bilfabrikanter. Men lige netop denne model fik en Lotus-motor, fortæller Karl.

Han er også leveringsdygtig i et skøn på, hvor mange motorer der er tilbage på verdensplan:

- 2.200 biler er udstyret med en Lotus-motor, og i dag vil jeg skyde på, at halvdelen af disse er røget til USA. Mange er blevet pillet ved, hvilket gør, at de nemt kan få problemer. Man skal ikke skrue for mange ikke-originale dele på sådan en motor, mener Karl.

Motoren på hans bil er holdt helt originalt og fejler intet. Se selv i videoen, som du finder øverst i artiklen.

Lotus, Lotus og Lotus. Karls hjerte banker for det britiske sportsvognemærke

Karl er glad for Lotus. Faktisk otte gange så glad, som du er for din bil. Det fristes man i hvert fald til at konkludere, for Karl har i alt ejet hele otte Lotus-modeller.

Lotus er noget helt andet. Så snart jeg kører i bilen, er jeg rig på store smil

fortæller Karl.

Han er generelt glad for biler, der oprindeligt er engelsk-ejet. Både fordi han selv har engelsk ophav, men mest af alt fordi, han synes, der er noget særligt charmerende over engelske biler.

- Mærker som Porsche er mere kendt blandt danskerne, og jeg kan egentlig godt lide at have en bil, der mest er kendt blandt kendere, fortæller Karl, der dog ofte får blikke, når han kører i sin bil. En bil, der kun findes dén model af i Danmark.

- For en del år siden havde Lamborghini-forhandleren på Rentemestervej nøjagtig den samme bil til salg som min. Endda samme farve. Jeg var nede og snakke med dem, men bilen blev solgt til Schweiz, fortæller Karl, om den ene ”tvilling”, som hans bil måtte have haft i Danmark.

- Man ser aldrig mere end 10 styks til salg ad gangen. Det er sjældent, denne Lotus-model kommer til salg, og det sker stort set aldrig i Danmark, tilføjer Karl.

De første motorer på Esprit-modellerne havde afkølingsproblemer. Det får du ikke, hvis du køber Karls V8-model. Den seneste Esprit-V8 modellen udkom i 1996 og 2004.
De første motorer på Esprit-modellerne havde afkølingsproblemer. Det får du ikke, hvis du køber Karls V8-model. Den seneste Esprit-V8 modellen udkom i 1996 og 2004.

Lotussens fortid

Karls V8’er er importeret fra Tyskland. Her kørte den rundt tæt på den Schweiziske grænse, og den var solgt af Bernd Feistle Sportswagen. Det er den tidligere ejer, der har sat lidt forskellige emblemer på bilen, som blandt andet tæller et emblem med bogstaverne: ’B F’.

- Foruden at stå for Bernd Feistle, står ’B F’ også for ’Blackforest Lotus’. Bilen kommer nemlig nede fra området ’Black Forest’, fortæller Karl.

Bilen er yderst velholdt og holdt i originale detaljer. Karl har som det eneste udskiftet udstødningen/katalysator med en sportsudstødning, men den originale udstødning får man med i handlen.

- Jeg vil gerne have, at bilen står så oprindelig som muligt.

Derfor vil Karl af med sin bil

120 kilometer i timen. Så hurtigt må du køre på nogle motorveje, og 50 kilometer i timen inde i byen. Karls sportsvogne har mere fart over feltet end hvad, de danske fartgrænser dikterer, og derfor har han nu forelsket sig i banekørsel.

- Jeg begyndte på banekørsel sidste år. Classic Car-race i København. Hvis jeg skal have det sjovt, skal det være på en bane, hvor jeg gerne må køre hurtigt, fortæller Karl.

Han har allerede en banebil i sin varetægt, og derfor vil han nu af med sin Lotus. Men Lotussen og Karl har også dannet par i fem år, så det er ifølge Karls statistik virkelig på tide at få skilt sig af med bilen:

- Jeg plejer at køre i mine biler i to til tre år, og så skal jeg videre. Den her bil er den, jeg har ejet i længst tid. Ja, det kan man godt se som et kvalitetsstempel, griner han.

Karls Lotus har kun kørt 73.000 kilometer. Den skal synes hvert andet år, hvilket er i 2023. Den er 19 år gammel.
Karls Lotus har kun kørt 73.000 kilometer. Den skal synes hvert andet år, hvilket er i 2023. Den er 19 år gammel.

Skal vi filme dig og din ting/historie næste gang?

Har du en ting til salg på DBA, som er hel unik, eller som har en hel unik historie, og vil du stå frem og fortælle om den i vores video-koncept 'Unikt på DBA'. Så skriv til os på Julie.schoen(snabel-A)schibsted.com. Så kan det være, det er dig, vi kontakter til den næste 'Unikt på DBA'-video.

Her er Karls DBA-annonce
Her er Karls DBA-annonce

Alle de biler, Karl har ejet

Det var en voksene friværdi i lejligheden, der gjorde, at Karl kastede sig ud i at få sig en klassisk bil. Som 30-årig købte han sig en MGC, og næste bileventyr blev dannet med hjælp fra en Triumph TR8.

- Jeg ville prøve noget nyt. Så da jeg fik muligheden for at købe en Lotus Turbo Esprit, slog jeg til.

Lotus-bil nummer to blev en Lotus Turbo Esprit High Compression. Siden har Karl blandt andet ejet en Lotus Europa og en Lotus Omega. Om sidstnævnte siger han:

- Omegaen var en vanvittig bil. På engelsk siger man, at den var ’a monster of a car’. Den havde 380 heste og kunne køre 300 kilometer i timen. Det var en sedan-model, fortæller Karl.

Hans Lotus Europa var så lav, at man nærmest, ifølge Karl, kunne ligge ned i den. Den var udstyret med en Reanult crossflow-motor, som var blevet tunet af et svensk Racingfirma, Berg Racing. Det gjorde den ifølge Karl lynhurtig med sine 180 heste.

- Jeg elsker gamle biler. Jeg vil helst have nogle lidt ældre, fordi de bare er fedest.

Veteranbiler på DBA:

  1. Audi 100 1,6 Benzin modelår 1978 km 138000 Lysgrønmetal, 3 ejere, tidligere undervognsbehandlet mang

    Audi 100 1,6 Benzin modelår 1978 km 138000 Lysgrønmetal, 3 ejere, tidligere undervognsbehandlet mange gange, Rigtig fin og efterhånden sjælden bil at finde til salg og var en rigtig Luxus bil tilbage

    48.000,00 kr.22-08-2022
  2. Fiat 127 0,9 Benzin modelår 1976 km 138000 Orange, Rigtig fin og meget velholdt Fiat 127 som er blev

    Fiat 127 0,9 Benzin modelår 1976 km 138000 Orange, Rigtig fin og meget velholdt Fiat 127 som er blevet restaureret og nymalet og senere undervognsbehandlet, Sorte historiske nummerplader, God invester

    53.000,00 kr.22-08-2022
  3. Mercedes 450 SLC 4,5 Coupé aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1973 km 218000 Sølvmetal servostyrin

    Mercedes 450 SLC 4,5 Coupé aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1973 km 218000 Sølvmetal servostyring, aut., Barok alu.F., airc., soltag, el-ruder, læderindtræk, tågelygter, servo, tonede ruder, tidli

    123.000,00 kr.22-08-2022
  4. Citroën DS23 2,3 Pallas Benzin modelår 1974 km 143000 Blåmetal træk servostyring, 5 Gear, servo, 4x

    Citroën DS23 2,3 Pallas Benzin modelår 1974 km 143000 Blåmetal træk servostyring, 5 Gear, servo, 4x el-ruder, træk, Importbil fra Sverige og kørt til dato som "god vejrs bil" og løbende holdt ved lig

    123.000,00 kr.22-08-2022
  5. Ford Zephyr 2,3 Six Saloon Benzin modelår 1953 km 86000 Blå, Sjov og fin gammel Ford Zephyr Six mode

    Ford Zephyr 2,3 Six Saloon Benzin modelår 1953 km 86000 Blå, Sjov og fin gammel Ford Zephyr Six model Mark I, som bla også blev brugt af Politiet og tilbage i 1953 vandt Ford Zephyr Six Monte Carlo Ra

    63.000,00 kr.22-08-2022
  6. Mercedes 450 SLC 4,5 Benzin modelår 1975 km 106000 Hvid servostyring, Automatgear, Mercedes  W107 SL

    Mercedes 450 SLC 4,5 Benzin modelår 1975 km 106000 Hvid servostyring, Automatgear, Mercedes W107 SLC, i særdeles god stand, Første ejer var Universal city Studios i Hollywood hvor det var BETTE DAVI

    143.880,00 kr.22-08-2022

Prisen

Karl håber at få 800.000 kroner for sin sportsvogn. Men selvom det lyder af meget, fortæller Karl, at du nærmest sparer 200.000 kroner i forhold til, hvis du selv skulle købe den og importere til Danmark:

- Hvis du skal ud og betale moderne afgift på sådan en her bil, ville den ligge på 1.000.000-1.100.000 kroner, fortæller Karl.

Hvis du ikke har 800.000 kroner, kan du også nøjes med at betale mindre – så længe du dog har en MK1 Ford Escort Rs 1600, Rs 2000 eller mk2 Rs 2000 at bytte med. Den bil drømmer Karl nemlig om at eje som sin næste.

- Men min ultimative drømmebil er dog en Ferrari 388 GTO. Den har altid haft min interesse. Men sådan en kommer man jo ikke i nærheden af i dag. Det er umuligt. Den koster omkring 12-15 millioner kroner.

De seneste producerede Lotus-modeller er mindre firkantet end de nyere modeller. Det skyldes, at Lotus skiftede designer der afrundede bilerne mere.
De seneste producerede Lotus-modeller er mindre firkantet end de nyere modeller. Det skyldes, at Lotus skiftede designer der afrundede bilerne mere.

Relaterede artikler