Dette er Årets Brugtbil 2024
Motor

Dette er Årets Brugtbil 2024

Julie Schoen
Julie Schoen

For tredje gang er Årets Brugtbil en elbil, men for første gang er det en ”elmodel” fra Skoda. Skoda Enyaq. I artiklen kan du blive klogere på, hvilket jurymedlem, der gerne ville eje en sådan bil, hvis han ellers havde råd, og du kan få svar på, hvor meget billigere en Enyaq typisk er at købe på brugtmarkedet frem for i ny stand.

Der var 125 biler, der dystede om titlen som Årets Brugtbil, men det var Skoda Enyaq, der kom på markedet i 2021, der kørte afsted som vinderen.

Årets Brugtbil er netop blevet kåret, og for tredje år i træk er det en elbil. I 2023 stak en Hyundai Kona af med sejren, og året før var det Teslas Model 3, der vandt.

I denne artikel dækker vi Årets Brugtbil på en lidt anden måde en de traditionelle bilmedier. Vi har sendt en håndfuld spørgsmål afsted mod arrangøren og to af jurymedlemmerne, for at blive klogere på, hvorfor valget er faldet på Enyaq, men du får også lidt mere personlige svar end ellers .. bilder vi os ind.

I de tre bilkyndiges svar, kan du blandt andet læse, at der bliver solgt 450 brugte Enyaq’er på Bilbasen om måneden, og du får også svar på, hvor meget du sparer, ved at købe bilen brugt frem for ny. Læs også, hvad de tre motor-mennesker selv kører i til dagligt, og du kan i teksten herunder ligeledes blive klogere på, om de hver især synes, det var den rigtige vinder. Vi kan afsløre så meget, at de ikke alle er enige, og vi skal selvfølgelig høre, hvilken bil de så i stedet havde set vinde – og hvorfor.

De følgende spørgsmål er stillet til Jan Lang

Der er 18 medlemmer i juryen til Årets Brugtbil. Vi har talt med to af dem og arrangøren af Årets Brugtbil. Sidstnævnte er Jan Lang, som I ser her på billedet. Jans efternavn er Lang, selvom det er kort at skrive. Til gengæld er hans ”bilkarriere” lang. Læs om den herunder
Der er 18 medlemmer i juryen til Årets Brugtbil. Vi har talt med to af dem og arrangøren af Årets Brugtbil. Sidstnævnte er Jan Lang, som I ser her på billedet. Jans efternavn er Lang, selvom det er kort at skrive. Til gengæld er hans ”bilkarriere” lang. Læs om den herunder

Mine damer og herre, byd velkommen til Jan Lang. Jan er markedsanalytiker for Bilbasen, som DBA er søskende til. Bilbasen ejes nemlig af nordiske Schibsted, hvilket ligeledes gør sig gældende for DBA. Jan står som arrangør i spidsen for Årets Brugtbil hvert år, og så ved han alt om, hvilke biler der hitter og ”shitter” på Bilbasen, så selvfølgelig skal vi spørge denne ’grand old man’ indenfor brugtbilshandlen, hvorfor valget er faldet på den eldrevne Skoda. Herunder kan I læse hans svar:

Hvorfor er en Skoda Enyaq oplagt at købe brugt? Jan: Enyaq er en af de mest populære eldrevne brugtbiler i øjeblikket. Det er den mest søgte bil på Bilbasen overhovedet, og der bliver i øjeblikket solgt omkring 450 af dem på brugtbilmarkedet hver måned, men det tal forventer jeg faktisk vil stige, nu da modellen er blevet Årets Brugtbil.

Hvem er det typisk, der køber en Skoda Enyap? Jan: Den gennemsnitlige Enyaq koster omkring 300.000 kroner, så det er bilkøbere med et budget, der er større end gennemsnittet. Det er ofte bilkøbere, som en ønsker en rummelig elbil, der i størrelse minder om de store stationcars, som tidligere var så populære. Samtidig er det bilkøbere, der vil have meget bil for pengene, og det får de i en Enyaq.

Er der forskel på, hvem der køber en Skoda Enyap brugt versus ny? Jan: Ja, det er der. Brugtbilkøberne er ofte forbrugere, der udnytter, at første ejer, altså dem, der køber bilen fra ny, har oplevet et stort værditab, og så slår de til på brugtbilmarkedet, og køber bilen, når den er blevet 50-60.000 kroner billigere. I forhold til Enyaq og brugtbilmarkedet generelt er der dog også et andet forhold i spil, nemlig at der er rigtig mange elbiler, som er importeret, og nærmest nye. De sælges til meget attraktive priser, og derfor ser vi, at især blandt de brugte, nyere elbiler, er de brugte et reelt alternativt til de helt nye biler.

Skoda Enyaq på DBA:

  1. Skoda Enyaq 80 iV El aut. Automatgear modelår 2021 km 10000 ABS, ÅBB 2024 test

    Skoda Enyaq 80 iV El aut. Automatgear modelår 2021 km 10000 ABS, ÅBB 2024 test

    500.000,00 kr.11-09-2024

Har Skoda Enyap været tæt på at vinde nybils-prisen: 'Årets bil'? Jan: Nej - det mener jeg ikke. Det er en fremragende bil, men den har ikke vundet Årets Bil.

Hvad kører du selv rundt i privat? Jan: Peugeot 208.

Hvad skulle der til for, at du selv kastede penge efter en brugt Skoda Enyaq? Jan: Jamen, der skal ikke så meget til. Havde jeg brug for megen plads og en bil med mange andre solide egenskaber, så mener jeg, at Enyaq er et oplagt valg, og den er en værdig Årets Brugtbil.

De følgende spørgsmål er stillet til Simon Hallenslev

 Ni ud af de 18 jurymedlemmer havde Enyaq på førstepladsen i årets afstemning. Simon Hallenslev var ikke en af dem
Ni ud af de 18 jurymedlemmer havde Enyaq på førstepladsen i årets afstemning. Simon Hallenslev var ikke en af dem

Simon har arbejdet på Bilbasen i snart seks år, så den mand ved også et eller andet om biler. Han har i mange år fodret DBA Guide med motor-artikler om skæve, billige og brugte biler til salg på DBA, og parallelt har han været skribent på Bilbasen Blog, hvor han senest har begået en masse TikTok-videoer, hvor han på en humoristisk måde har anmeldt diverse biler. Simon er et nyt medlem af juryen, og så ejer han ikke nogen bil selv. Hvorfor, kan du læse dig klogere på herunder. Simon, take et away:

Hvorfor synes du, at Skoda Enyaq er en god brugtbil? Simon: Skoda Enyaq er en bundsolid elbil til Familien Danmark. Den deler meget med sin nære beslægtning, VW ID.4, men tager alligevel et nøk op på mere lækre kabinematerialer og gennemtænkte Skoda-løsninger.

Stemte du selv på Skoda Enyaq? Simon: Skoda Enyaq var min andenplads. Jeg stemte på Cupra Born som vinderen, fordi den er billigere i købspris og dermed tilgængelig for en bredere del af befolkningen, men også fordi prisen for ejerskabet er en my billigere over en bred kam – det er dét, vi kalder TCO, som står for Total Cost of Ownership. Cupra Born er også en lille velkørende sag, der appellerer til et ungt jurymedlem som mig mere end den større familiebil.

Om konkurrencen:

- De 18 jurymedlemmer stemmer om, hvilke fem biler ud af de 125 mest solgte brugte biler, der skal være med i finalen.

- Når feltet er kogt ned til fem biler, nulstilles stemmerne, og juryen mødes herefter og gennemgår de fem biler: En teknisk gennemgang, og bilerne bliver prøvekørt.

- De fem finalist-biler i år var: Cubra Born, Ford Kuga, Skoda Enyaq, Skoda Octavia og VW ID.4

- Det er 19. år, at Årets Brugtbil kåres.

- Både Jan, Simon og Jacob arbejder hos Bilbasen. Bilbasen er ejet af Schibsted, ligesom DBA.

Du tester jo tit biler, og laver geniale videoer på sociale medier med den. Har Skoda Enyaq noget "star quality"? Simon: Skoda har noget, som de kalder Simply Clever, som er deres betegnelse for små og smarte løsninger. Jeg har faktisk lavet en video om netop det blot med en anden Skoda-model. Der er en paraply i døren, en isskraber i benzindækslet og tonsvis af opbevaringsplads i kabinen. Det er både smart og seværdigt.

Hvad kører du selv rundt i privat? Simon: Ironisk nok ejer jeg ingen bil privat. Jeg lever af at teste biler, og når jeg har fri, bor jeg i hjertet af Nørrebro, hvor en bil sjældent er nødvendig.

Hvad skulle der til for, at du selv kastede penge efter en brugt Skoda Enyaq? Simon: Så skulle der børn på bordet. Jeg har ikke selv børn, hvorfor en så stor bil ville være lidt omsonst. Jeg ville nok også skulle bo et andet sted, så ikke jeg skulle bakse rundt med en stor familieøse på Nørrebro.

De følgende spørgsmål er stillet til Jacob Dalby

Det er 19. gang, at Årets Brugtbil bliver kåret, og i mange af årerne har Jacob Dalby siddet med ved ”dommerbordet”
Det er 19. gang, at Årets Brugtbil bliver kåret, og i mange af årerne har Jacob Dalby siddet med ved ”dommerbordet”

Jacob Dalby sidder godt i stolen som redaktør for Bilbasen Blog. Det site har vi allerede nævnt i artiklen, men lad os da hellere sætte et par ord på, hvad ”bloggen” er for en størrelse. Det er et af de største bilmedier i Danmark. Her serverer Jacob og Simon blandt andet nyheder fra bilverdenen, og det unikke ved dette artikel- og videosite er, at indholdet også koncentrerer sig om brugte biler, eftersom Bilbasens varer også tæller de brugte af slagsen. Men nu skal det handle om Jacob: For når Jacob nærmer sig en elbils-butik, kan han nærmest ikke få lov at gå i fred. Det handler ikke kun om, at han har 2 små børn, men også om, at han efterhånden i mange år har serveret den ene video efter den anden til de elbils-interesserede danskere. Konceptet hedder ’Strøm’ og kan ses på Bilbasen Blog og på Bilbasens YouTube.

Hvorfor synes du, at Skoda Enyaq er en god brugtbil? Jacob: Enyaq er rigtig meget bil og plads for pengene med gedigen samlekvalitet, et lækkert interiør, fine funktionelle løsninger og et rigtig godt udstyrsniveau. Vi kan tilmed se på Bilbasen, at tidligere ejere er meget tilfredse; den samlede karakter er på 4,8 ud af 5.

Brugtpriserne på Skoda Enyaq er samtidig favorable, og der er rigtig mange til salg, så det er nemt at finde den helt rigtige.

Stemte du selv på Skoda Enyaq? Jacob: Ja, jeg havde selv Skoda Enyaq som vinder.

Om Skoda Enyaq

Det er jo ikke første gang, at en elbil bliver kåret som årets (brugt) bil. Er brugte elbiler lige så fine at købe som brugte benzin-biler? Jacob: Brugte elbiler er mindst lige så fine brugtkøb som brugte benzin- og dieselbiler. Fordelen ved elbiler er, at der er færre ting, der kan gå i stykker - en elmotor er simpelthen langt mere simpel end benzin- og dieselmotorer. Til gengæld, hvis elbilen går i stykker, kan det være nogle ret dyre dele, der skal skiftes. Et godt råd er derfor at købe en så ny brugt elbil som muligt, så garantien dækker længst muligt imens du ejer bilen.

Hvad kører du selv rundt i privat? Jacob: BMW i3

Hvad skulle der til for, at du selv kastede penge efter en brugt Skoda Enyaq? Jacob: Havde jeg pengene, holdt der også en Enyaq i indkørslen. Vi har tit ønsket os en bil med mere plads, og det er faktisk Enyaq, jeg helst vil have holdene, når den skal være til at komme i nærheden af økonomisk. Desværre rækker økonomien ikke - endnu!

Relaterede artikler