Kender du det der med at have en pladderromantisk drøm om et automobil, der har et årtier på bagen? Det gør jeg. Og jeg har udlevet drømmen. Flere gange. Her skal det handle om friske bud på nogle ældre biler, som jeg fint kunne se mig selv i.
Når en vogn er holdt original, kan den nemt overstråle nye biler, når det kommer til look'et. Det der med komfort, sikkerhed og benzinøkonomi, vil jeg ikke komme ind på her, for der taber de gamle vogne stort.
Men hvad er det, der batter ved en gammel vogn? For mit vedkommende er det en blanding af nostalgi og design. Og i mit første ”bud”, hænger disse to ting sammen – det drejer sig om en Morris Mascot.
Jeg har haft tre gamle Mascot’er – og to af dem var endda en ganske sjælden sag, da der var tale om pick-up’er. Der var plads til to i kabinen, men en del på ladet, hvilket den min blå udgave beviste en sommer, hvor jeg og nogle venner tog til Hornbæk for at muntre os. Vi indlogerede os i min vens forældres sommerhus i Dronningmølle, og så gik turen ellers til stranden. For at møde nye bekendtskaber. Bilen holdt parkeret et stykke væk, og da vi rendte på nogle rare piger, aftalte vi at hente dem om aftenen. Vi ankom i min madam-blå farvede Mascot Pick-up og lastede lidt drikkevarer om på ladet sammen med pigerne, to gutter og en stuehøjtaler, der var forbundet til bilens radio. Da vi passerede en fartkontrol, som målte i modsat retning, vil jeg gerne understrege, at jeg aldrig har set en stående fartkontrol glo så meget efter en bil, der kørte, hvad den måtte. Jeg er også ganske sikker på, at de efterfølgende ikke har set noget lignende. Og nå ja – festen med pigerne var en stor fornøjelse. Der blev blandt andet natbadet i havet, og dagen efter fandt vi en forladt busteholder, som flot kunne monteres mellem bilens TO antenner. Endnu et flot syn.
Den sidste Mascot jeg havde var noget mere klassisk. Den havde det med at køre noget ujævnt, når frosten meldte sig, og jeg mindes da også, at sideruden roterede 180 grader en gang, jeg skulle rulle ned. Modellen kom til verden længe før jeg blev født, men designet er i min bog gennemført og charmerende. Nostalgien skal ses i de oplevelser, jeg har haft med bilen – og ikke blot set på afstand.
Morris Marina 1,8 TC Coupé Benzin modelår 1972 km 41000 Orange, 1.8 TC Coupé 3 Dørs, Superfin og meget sjælden 1 ejers bil som med spedometergaranti KUN har kørt 41930 km fra ny. Bilen har ikke kørt m
93.000,00 kr.Morris Mascot Mini 850 Benzin modelår 1966 km 25000 Hvid, bilen fremtræder i meget perfekt og orginal stand. bilen er veteran nysynet hvilket betyder bilen ikke skal synes i 8 år, konstrueret af den
83.750,00 kr.Morris Monaco 2,2 Benzin modelår 1973 km 48000 Mørkrød, Morris Monaco MK III 6 Cyl tværstillet rækkemotor på 2227ccm med 107hk og 172NM. Bilen har siden 2009 været under renovering og afsluttet i 201
73.000,00 kr.Morris Ten 1,1 Saloon Benzin modelår 1936 km 74000 Koks service ok partial, Aftageligt træk, AirCondition, Klimaanlæg, Elektrisk soltag, Xenon lygter, Bakkamera, Auto. start/stop, Elektronisk bagklap,
107.604,00 kr.Morris Mascot 1,3 Cooper Benzin modelår 1991 km 113000, Morris Mini Cooper 1275, importeret fra Tyskland, mange nye pladedele, rust udbedret af pladesmed, bliver snart veteranbil, overkommeligt proje
22.100,00 kr.Morris Mascot Mini 1100 Benzin modelår 1972 km 49000 Orange træk klimaanlæg alarm centrallås startspærre servostyring, Bemærk: *virkelig en flot vogn *klassiker som kan køre hver dag *køre super godt
84.900,00 kr.Bud nummer to rummer faktisk to bud i ét. En BMW 3-serie coupé fra medio firserne og en Mercedes CE fra ultimo 70’erne eller primo 80’erne. Sidstnævnte er for længst blevet en klassiker, og det er da også en af de mere populære modeller, og man ser nemt ”kreative folk” drøne rundt med en ledestjerne på køleren, mens der dyrkes fuldskæg og høres hip-streaming musik over anlægget, som er nyt, men holdt i ”retrodesign”. Et nemt valg? Tjo. Men designet hørmer af en mellemting mellem gullaschbaron og crooner, og komforten skulle ydermere være i top med blandt andet automatgear, airconditionering og soltag.
Mercedes 250 CE 2,5 Coupé aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1972 km 0 servostyring, 1972 mercedes benz 250 ce coupe aut. model 114 også 18. fuldstændig rustfri en ejers california bil. bilen er ori
133.750,00 kr.Mercedes 300 CE 3,0 24V Coupé aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1990 km 207000 Blåmetal nysynet centrallås startspærre servostyring, aut., airc., 17" alufælge, c.lås, startspærre, sædevarme, højdej
133.000,00 kr.Mercedes 300 CE 3,0 aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1990 km 325000 klimaanlæg alarm centrallås startspærre servostyring, Synet 10-04-2019. Tidl reg nr CT 74 793, MED DANSK AFGIFT aut., 18" alufæ
59.900,00 kr.Mercedes 300 CE 3,0 aut. Benzin aut. Automatgear modelår 1989 km 146000 Sortmetal servostyring, Husk at alle vores biler kan finansieres med eller uden udbetaling. Klassisk og regulær ældre Mercedes-B
113.880,00 kr.Mercedes 230 CE 2,3 Coupé Benzin modelår 1991 km 155000 Sølvmetal centrallås servostyring, SUPER fin Mercedes klassiker, kun kørt 155.000 km fra ny, servicebog udfyldt. Aut.gear, 4x el-ruder, servo, c
118.000,00 kr.Mercedes 250 CE 2,5 Benzin modelår 1969 km 168000 Hvid, Rigtig fin Mercedes 250/8 CE Coupe, europæisk model solgt fra ny i Hamborg den 5. juni 1969. Kun haft 2 ejere i Hamburg fra 1969 til 1997 hvoref
163.000,00 kr.Men hvad med ”bimmeren”? Der blev grinet hånligt af 80’er coupéerne i de sene 90’ere, og det så da også lige lovlig voldsomt ud, når en 320-coupé kom trillende med skørter, alt for store hjul, krakkeleret lædersæder og et eftermonteret Momo-rat og en ditto udstødning størrelse nedløbsrør.
I dag er løjerne anderledes: Kan du finde et originalt eksemplar, som ikke er plastret til med førnævnte skrammel, så har du – efter min mening – et sublimt bud på en youngtimer med kant(er) for alle pengene. Og her kan du faktisk fint ”nøjes” med et manuelt gear.
Der er talrige andre modeller at drømme om. Jeg holder dog her. Måske jeg genoptager tankerne om de ældre firehjulede på et senere tidspunkt…
BMW 320 2,0 Benzin modelår 1980 km 30000, Videolink: https://www.youtube.com/watch?v=qXQxiql98Bw Videolink på lift: https://www.youtube.com/watch?v=hyzni-bSUs4 KUN KØRT 30.000/48000 MILES/KM Total
120.000,00 kr.BMW 320 d Benzin modelår 1976 km 76000 Hvid, Original BMW 320 E21, kun kørt 76.000 km, aldrig restaureret eller lakeret, kørt i Italien og er 100% rustfri. Flottere BMW E21 kan man næppe finde, star
173.000,00 kr.BMW 320 2,0 Benzin modelår 1981 km 114000 Champagnemetal, kan købes uden afgift for 130.000kr. BMW 320 (E21), var den første generation af BMW 3-serie, som blev introduceret i 1975 og kun som en 2-dø
133.880,00 kr.